To, jakým způsobem si děti vybírají hračky, zkoumali dokonce i vědci. Zatímco některé věci jsou dětem dané geneticky, jiné ovlivňuje výchova i prostředí, ve kterém vyrůstají. Jak to tedy je s hračkami, po kterých jednotlivá pohlaví automaticky sáhnou?
Dejme dětem možnosti
Příroda je mocná, přesto je důležitým prvkem v utváření osobnosti i nápodoba. Muži jsou sice díky testosteronu spíše naprogramováni k bojovnosti, zatímco ženy mají v sobě více trpělivosti, ale na taková tvrzení se nedá spoléhat. Výchova a přístup k dětem totiž ovlivní mnohé. Pokud holčička sleduje maminku při vaření a chlapeček tráví čas s tatínkem v garáži, pravděpodobně pak podle toho usoudí, kam patří on sám. Důležité je ale dát dítěti na vybranou a ukázat mu obě možnosti. Samo si pak může vybrat, kde je jeho místo a s čím si vlastně chce samo hrát. Ať už hledáte hračky pro holčičku, nebo kluka, množství naučných a kreativních hraček, které mají smysl, najdete v internetovém hračkářství kouzelnehrackarstvi.cz. Věřte, že nemusíte striktně dbát na rozdělení hraček podle pohlaví, aby si s nimi děti rády vyhrály.
Výzkum ví víc
Už v roce 2009 se vědci z univerzity v Georgii pídili po tom, jak to s výběrem hraček u jednotlivých pohlaví je. Na pomoc si k tomu vzali samečky a samičky makaků, kteří jednali podobně jako lidé. Zatímco opičáci si ke hře zvolili spíše auta a bagry – tedy hračky s koly, plyšáky nechali ležet opodál. Naproti tomu samičky byly méně vybíravé a, podobně jako v lidském světě, si dokázaly delší dobu hrát jak s panenkou, tak s autem. Podle vědců tak z výsledků vyplývá, že jsou lidem některé prvky chování dány biologicky a geneticky. Podobný výzkum proběhl o rok později, hlavní roli v něm hráli šimpanzí samci i samice. Výsledkem tohoto výzkumu je tvrzení, že si samice zkoušejí, jakým způsobem zvládnou pozdější mateřskou roli. Velká většina samic totiž u sebe neustále nosila klacíky, které neměly další význam – nesloužily jako zbraň ani jako potrava. Takový klacík bychom mohli připodobnit k panenkám, které s sebou nosí často holčičky. I některý ze samců se pohyboval za doprovodu klacíku, ale jejich počet byl výrazně menší. I to můžeme vidět mezi dětmi – panenky obvykle mezi hračky pro kluky spíše nepatří, i když existuje celá řada výjimek. Podle biologů je takové chování podmíněno sociálními vlivy, kdy si samice předávají znalosti, které jim sama příroda nenadělila. Ať je pravda kdekoliv, výzkumy jsou to vskutku zajímavé. Co se týká našich lidských dětí, důležité je především vědět to, že je každé z nich originál, a žádná tvrzení tak neplatí na každého z nich.